Ważnym kryterium doboru urządzenia jest jasność. Określmy, w jakich warunkach będziemy z niego korzystać

Urządzając kino domowe, coraz częściej decydujemy się na zastosowanie multimedialnego projektora zamiast standardowego telewizora LCD. Głównie jest to podyktowane chęcią uzyskania większego obrazu bez zmiany telewizora. Kupując projektor, możemy, za kilka tysięcy złotych, uzyskać obraz o przekątnej np. 300 cali.

Jak nie zagubić się, wybierając projektor multimedialny spośród kilkuset dostępnych na rynku urządzeń?

Nie musisz tego czytać! Skontaktuj się z nami :)
Formularz doradztwa: https://projektory.pro/doradztwo.html

Głównymi kryteriami, na które trzeba zwrócić uwagę, są:

  • jasność
  • rozdzielczość
  • współczynnik kształtu obrazu
  • waga

Gdy przy planowaniu zakupu uwzględnimy już wymienione kryteria, radzimy zawęzić poszukiwania, zwracając uwagę jeszcze na kontrast, gwarancję producenta czy żywotność lampy.

 


Jasność mierzona jest w ANSI (American National Standards Institute) lumenach. Im większa wartość ANSI lumenów, tym obraz z projektora będzie jaśniejszy. projektory.pro


A jak jasno powinien on świecić? Zanim odpowiemy na to pytanie, musimy rozważyć następujące czynniki towarzyszące projekcji:

1.Czy mamy wpływ na natężenie światła w pomieszczeniu?

Zalecane jest, aby w warunkach domowych używać projektorów w całkowicie zaciemnionych pomieszczeniach. Wtedy bowiem uzyskamy pełnię wrażeń z oglądanego obrazu. Jednak nie zawsze mamy możliwość kontrolowania dopływu światła tak, by uzyskać efekt pełnego zaciemnienia pokoju.
Zapamiętaj! Zasada jest prosta – im więcej światła w pomieszczeniu, tym wyższy parametr jasności projektora musimy wybrać.

2.Ile osób będzie w pokoju

Im więcej osób będzie w pomieszczeniu, tym obraz powinien być większy. W przypadku projektora nie ma z tym problemu. Zwykle wystarczy umieścić urządzenie w większej odległości od ekranu. Trzeba jednak pamiętać, iż im dalej usytuujemy projektor, tym światło będzie bardziej rozproszone, a jasność obrazu mniejsza.
Zapamiętaj! Im więcej osób w pomieszczeniu, tym większy obraz będzie potrzebny i tym jaśniejszy projektor musimy wybrać.

3.Jaki jest cel projekcji

Nie można stosować zasady, że im większa jasność projektora, to przy każdym typie projekcji jest lepiej. Wyświetlanie tekstu, wykresów oraz różnych innych materiałów z komputera wymaga sporej jasności, gdyż musimy być w stanie dostrzec szczegóły lub przeczytać tekst. Tego typu prezentacje wymagają także odpowiedniej ilości dodatkowego światła w pomieszczeniu, aby możliwe było robienie notatek lub prowadzenie dyskusji. W takim przypadku należy wybrać jasny projektor.

Natomiast oglądanie filmów bądź telewizji w zaciszu domowym nie wymaga jasnego projektora, ponieważ zazwyczaj mamy możliwość zaciemnienia pomieszczenia. Należy pamiętać, że zbyt jasny projektor, używany w ciemnym pomieszczeniu, spowoduje, iż kontrast obrazu będzie mniejszy, a to przy oglądaniu filmów nie jest wskazane.
Jeśli już wszystkie powyższe czynniki wzięliśmy pod uwagę, możemy zdecydować, jaki poziom jasności będzie wskazany dla naszego urządzenia.

Poniżej 1000 ANSI lumenów

Większość projektorów z tej kategorii to sprzęt wyłącznie do całkowicie zaciemnionych pomieszczeń, a więc z przeznaczeniem głównie do kina domowego. Niska jasność pozwala na osiągnięcie wysokie-go kontrastu, ale tylko wtedy, gdy w pokoju jest zupełnie ciemno.


Między 1000 a 2000 ANSI lumenów

Projektory z tego przedziału jasności stosowane są zarówno w edukacji (pomieszczenia szkolne, mniejsze sale konferencyjne), jak i do urządzania kina domowego. Jasność na poziomie 1500-2000 ANSI lumenów nie wymaga już całkowitego zaciemnienia pomieszczeń i projektor może posłużyć też do – na przykład – oglądania telewizji w dzień.


Między 2000 a 3000 ANSI lumenów

Urządzenia z tego zakresu są odpowiednie do dużych sal konferencyjnych, większych sal szkolnych, jak również do użytku przenośnego, gdy nigdy nie wiemy, w jak zaciemnionym pomieszczeniu będziemy prowadzić prezentację. Taki sprzęt jest stosowany zazwyczaj przez firmy działające w biznesie i edukacji.


Powyżej 3000 ANSI lumenów

Projektory jaśniejsze niż 3000 ANSI lumenów używane są w dużych salach konferencyjnych, aulach, kościołach czy salach koncertowych. Stosowane są zawsze tam, gdzie potrzebny jest bardzo duży obraz i mamy do czynienia z dużym natężeniem światła.

 


Rozdzielczość obrazu


Zarówno w monitorach komputerowych, jak i projektorach, mierzona jest w liczbie pikseli, które tworzą obraz. Na przykład bardzo popularna do niedawna rozdzielczość 800 x 600 oznacza, że nasz obraz zbudowany jest z 800 kolumn pikseli oraz 600 rzędów, czyli łącznie z 480 000 pikseli.

Im większa liczba pikseli, tym mówimy, że rozdzielczość jest wyższa i tym samym mamy do czynienia z ostrzejszym i bogatszym w detale obrazem.

Gdy porównujemy rozdzielczość projektorów, najważniejsza jest tzw. rozdzielczość natywna, czyli taka, jaką projektor fizycznie jest w stanie wyświetlić.

WAŻNE


Z ciekawostek należy dodać, iż projektory o rozdzielczości 4K powoli zaczynają pojawiać się na rynku. Każdy, kto będzie chciał się przekonać, jak wygląda obraz wyświetlany przez najnowszy projektor 4K marki Sony (model VPL-VW500ES), może odwiedzić Showroom firmy Spaceone z Wrocławia, która jako pierwsza w Polsce będzie dysponowała urządzeniem demonstracyjnym tego typu. Projektor spotkał się pozytywnym odbiorem podczas tegorocznych targów IFA w Berlinie, gdzie był prezentowany.


Wiemy już, jakie są najczęściej stosowane rozdzielczości, ale która z nich jest dla nas optymalna?

 

Najlepiej dobrać projektor z taką rozdzielczością natywną, jakiej najczęściej używamy w swoim urządzeniu źródłowym.

  • Jeżeli używamy projektora głównie do aplikacji typu powerpoint, w zupełności wystarczy nam podstawowa rozdzielczość taka jak SVGA lub XGA.
  • Jeżeli najczęściej wyświetlanym obrazem są arkusze kalkulacyjne lub nieco bardziej bogaty w detale obraz, powinniśmy zaopatrzyć się w urządzenie o rozdzielczości minimum XGA.
  • Jeżeli wyświetlamy obrazy bardzo szczegółowe, takie jak rysunki techniczne, wysokiej jakości zdjęcia, powinniśmy wybrać rozdzielczość SXGA lub UXGA.
  • Jeżeli głównym zastosowaniem projektora ma być kino domowe, najlepiej wybrać projektor HD ready, Full HD lub jeżeli zasobność portfela nam na to pozwala, projektor 4K.

Rozdzielczość

Ilość pikseli

Współczynnik kształtu

Opis

SVGA

800x600
480.000 pikseli

4:3

Podstawowa rozdzielczość, którą cechują się najtańsze projektory

WVGA

854x480
409.920 pikseli

16:9

Podstawowa rozdzielczość dla kina domowego, często nazywana 480p

XGA

1024x768
786.432 pikseli

4:3

Obecnie najczęściej wybierana rozdzielczość dla urządzeń biznesowych

HD2

1280x720
921.600 pikseli

16:9

Minimalna rozdzielczość aby wyświetlić obraz tzw. HD Ready lub 720p

WXGA

1280x800
1.024.000 pikseli

16:10

Popularna rozdzielczość współpracują z laptopami posiadającymi panoramiczne wyświetlacze

SXGA+

1400x1050
1.470.000 pikseli

4:3

Bardziej szczegółowa rozdzielczość używana w zaawansowanych aplikacjach

UXGA

1600x1200
1.920.000 pikseli

4:3

Rozdzielczość używana w planach technicznych lub aplikacjach medycznych

HD

1920x1080
2.073.600 pikseli

16:9

Pełne Full HD, czyli najbardziej popularna dzisiaj rozdzielczość dla telewizorów i projektorów kina domowego

4K

3840 × 2160

8.294.400 pikseli

16:9

Rozdzielczość przyszłości, obraz 2 razy dokładniejszy niż Full HD


Współczynnik kształtu obrazu


Jest to stosunek szerokości obrazu do jego wysokości. Projektory współpracują z urządzeniami najczęściej biznesowymi o współczynniku 4:3 lub do kina domowego o współczynniku 16:9. Pierwsze z nich najczęściej wybieramy, gdy używamy projektora do prezentacji biznesowych wyświetlanych z laptopa. Drugie, gdy wyświetlamy filmy, czy to z laptopa, czy urządzeń typu DVD/BLURAY.

Pochodną obrazu 16:9 jest coraz częściej spotykany współczynnik 16:10, który może służyć zarówno do szerokokątnych prezentacji biznesowych, jak i wyświetlania filmów. W większości projektorów, korzystając z MENU, możemy zmieniać współczynnik kształtu obrazu, ale należy pamiętać, że podobnie jak przy rozdzielczości, najlepszy obraz uzyskamy zawsze używając natywnego współczynnika kształtu obrazu, jaki jest obsługiwany przez nasz projektor.

Warto również zwrócić uwagę na to, że projektor, mimo możliwości dopasowania innych formatów obrazu, wyświetla obraz zawsze w swoim natywnym formacie. Na obrazkach poniżej widać w jaki sposób przetwarzane są różne formaty i jak zachowuje się wyświetlany obraz. Czarne pasy, jako uzupełnienie, zawsze fizycznie wyświetlane są przez urządzenia i nie można ich “wyłączyć”. Należy o tym wiedzieć planując zakup np. Kolejnego projektora do ekranu, który mamy już zawieszony.

Kliknij na poniższe miniatury, by powiększyć{gallery}formaty{/gallery}


Idealny współczynnik kształtu obrazu zależy od głównego celu wyświetlania obrazu:

  • Jeżeli będziemy używać projektora głównie do prezentacji biznesowych, powinniśmy wybrać współczynnik 4:3.
  • Jeżeli chcemy korzystać z szerokoekranowego laptopa, wybierzmy 16:10 .
  • Jeżeli projektor ma nam zastąpić telewizor i wyświetlać telewizję lub filmy, zdecydowanie 16:9.

 


Gdy wydaliśmy już pieniądze na kupno idealnego projektora, to sporą pokusą wydaje się zaoszczędzenie
na ekranie i wyświetlanie obrazu np. na ścianie. Ekrany projekcyjne zostały tak zaprojektowanie, aby wydobywać z wyświetlanego przez projektor obrazu jak najlepszą jakość. W przeciwieństwie do ściany, powierzchnia ekranu odbija obraz w odpowiednim kierunku, nie absorbując przy tym światła. Niektóre ekrany potrafią wręcz udoskonalić obraz.


Jeżeli już kupiliśmy projektor, na pewno warto wydać jeszcze troszeczkę więcej na odpowiedni ekran, by w pełni cieszyć się z możliwości naszego sprzętu.


Ale jak wybrać odpowiedni?




Typy ekranu:


Na trójnogu
Są one idealne do użytku mobilnego oraz wszędzie tam, gdzie nie mamy możliwości zainstalowania
ekranu w domu lub biurze. Z reguły są to najtańsze ekrany, w związku z czym są również najpopularniejsze.

Przenośne, rozwijane
Są lżejsze i łatwiejsze do rozłożenia niż poprzedni model, co czyni je najlepszym rozwiązaniem dla mobilnych zastosowań. Ich cena jest nieco wyższa od ekranów na trójnogu, ale wyglądają bardziej profesjonalnie i są bardziej praktyczne.

Ścienne, ręcznie rozwijane
Można je umieszczać zarówno na ścianie, jak i na suficie. Większość z nich może być montowana w zabudowie, ale warto się o taką możliwość dopytać przed zakupem. Ekrany mają ręczny mechanizm rozwijania, a po projekcji zwijamy je do kasety w obudowie. W zależności od wielkości kosztują około kilkuset złotych i najczęściej stosowane są w domach i biurach.
Pamiętajmy, że w ekranach ręcznie rozwijanych bardzo łatwo można uszkodzić delikatny system zwijania.

Ścienne, elektrycznie rozwijane
Są droższe od obsługiwanych ręcznie i różnią się mechanizmem rozwijania. W obudowie znajduje się silnik, który odpowiada za prawidłowe zwijanie i rozwijanie ekranu. Najczęściej opcjonalnie możemy zażyczyć sobie, aby taki ekran został wyposażony w pilota zdalnego sterowania lub ewentualnie – wyciszony silnik. Planując montaż takiego ekranu, warto pamiętać o doprowadzeniu do niego źródła prądu.

Ścienne, elektrycznie rozwijane, z napinaczami
Są odmianą ekranów elektrycznie rozwijanych, dodatkowo mają żyłki napinające powierzchnie usytuowane po obu stronach ekranu. System napinających roni ekran przed po fałdowaniem i jest szczególnie istotny w przypadku ekranów o długości podstawy powyżej 2 metrów. Są to ekrany najdroższe, ale gdy planujemy zamontować duży ekran, jest to wydatek obowiązkowy. Pofałdowany ekran zdecydowanie pogarsza jakość obrazu.

Ramowe
Wyglądają jakby materiał ekranu był zamontowany w dużej ramce na zdjęcia. Jest to najlepsza opcja,
gdy dysponujemy miejscem, w którym na stałe może być zamontowany ekran i nie ma potrzeby zwijania go. Ekran ramowy nie ma jakichkolwiek pofałdowań. Z reguły stosowany jest w dużych rozmiarach.

Do tylnej projekcji
Używamy ich, gdy projektor musi być umieszczony za ekranem. Możemy to zaobserwować w witrynach sklepów.


Format ekranu projekcyjnego


Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze dopasowanie formatu i proporcji ekranu do natywnego formatu zakupionego projektora tak, aby wyświetlany obraz dokładnie wypełnił powierzchnię ekranu. Format natywny – format, w którym wyświetla projektor. Większość projektorów biznesowych wyświetla obraz natywny w proporcji 4:3, natomiast projektory do kina domowego w proporcji szerokiej, czyli 16:9 lub 16:10. Oczywiście format natywny można zawsze zmienić w pozycji Menu projektora, natomiast trzeba pamiętać, że wówczas projektor będzie wyświetlał czarne pasy obok właściwego obrazu.

  • Format 4:3, wykorzystywany głównie przy projekcjach biznesowych
  • Format panoramiczny, wykorzystywany głównie przy projektorach do kina domowego.


Wielkość ekranu projekcyjnego
Wielkość pomieszczenia, w którym odbywa się prezentacja oraz położenie widzów są najważniejszymi czynnikami przy doborze wielkości ekranu. Zdecydowanie bardziej niekomfortowe jest zastosowanie
Zbyt dużego ekranu niż nieco mniejszego, gdyż widzowie nie są w stanie objąć wzrokiem całego obrazu i będą zmuszeni do ciągłego ruszania głowami. Oczywiście ekran nie może być zbyt mały w stosunku do odległości oglądania, ponieważ będzie męczył wzrok widzów.

Minimalna odległość, z jakiej powinniśmy oglądać obraz, jest równa półtorej do dwukrotności szerokości ekranu. Maksymalny dystans nie powinien przekraczać sześciokrotności szerokości ekranu

WAŻNE

Rodzaj materiału ekranu projekcyjnego


Istnieje wiele różnych typów materiałów, z których wykonana jest powłoka ekranu projekcyjnego.


Najczęściej spotykane to:

BiVision
Jest to najtańsza powierzchnia, w odróżnieniu od droższych, nadaje się do projekcji wstecznej:

Powierzchnia biała, 3-warstwowa; biały tył, projekcja przednia i wsteczna.

Przykładowe parametry:
współczynnik odbicia światła : 1.4gain;
waga:600g/mkw.;
grubość powierzchni:0,45mm;
kąt widzenia: 100st.

MattWhite
Najpopularniejsza powierzchnia wykonana z użyciem włókna szklanego.
Idealnie nadaje się do ekranów w zastosowaniem prezentacyjnym. Wyświetlany obraz jest jasny i wyraźny. Ze względu na podbicie jasności obrazu – najczęściej wybierana powierzchnia do projekcji 3D.

Powierzchnia biała, 3-warstwowa; czarny tył.

Przykładowe parametry:
współczynnik odbicia światła:1.0gain;
waga:450g/mkw.;
grubość powierzchni: 0,40mm;
kąt widzenia: 150°.

Grey

Powierzchnia przeznaczona do kina domowego, wykonana z użyciem włókna szklanego.
Wyświetlany obraz jest ciemniejszy niż przy dwóch poprzednich powierzchniach. Grey poprawia kontrast obrazu. Ze względu na utratę jasności, rzadziej wybierana do projekcji 3D.

Powierzchnia szara, 3-warstwowa; czarny tył.

Przykładowe parametry:
współczynnik odbicia światła: 0.8gain;
waga: 450g/mkw.;
grubość powierzchni: 0,40mm;
kąt widzenia: 150°.

 


Im większy poziom gain, tym jaśniejszy uzyskamy obraz.


Waga projektora
Im bardziej zaawansowany i mocniejszy projektor, tym niewątpliwie jego waga będzie większa.
• Jeżeli projektor ma służyć głównie do prezentacji mobilnych, szczególnie ważne jest, aby wybrać urządzenie w pełni przenośne, którego waga nie powinna przekroczyć 1- 2,5kg.
Jest to specjalna grupa projektorów mobilnych, więc warto zapytać sprzedawcę o tę cechę.
• Jeżeli z założenia projektor nie będzie przenoszony, ale jednak okazjonalnie planujemy go gdziekolwiek zabrać, warto wybrać mocniejszy i większy projektor, którego waga powinna oscylować w granicach 2,5 do 5 kilogramów.
• Jeżeli planujemy zainstalować projektor na stałe, waga tak naprawdę przestaje mieć jakiekolwiek
znaczenie. Udźwig uchwytów jest na tyle duży, że możemy ten parametr całkowicie pominąć, a przy wyborze projektora skoncentrować się jedynie na najważniejszych czynnikach, takich jak koszt, jasność lampy czy współczynnik obrazu.

Gdy już udało się na podstawie informacji zawartych w poprzednich artykułach zawęzić listę interesujących nas urządzeń, możemy wybrać najlepszy i najodpowiedniejszy, porównując kilka czynników mniej ważnych, ale również mających wpływ na jakość prezentowanego obrazu.

Technologia
Są dwa typy technologii projektorów multimedialnych – LCD i DLP. Obie mogą być stosowane przy każdym przeznaczeniu projektorów i dawać dobre efekty. Jednakże projektory DLP są zwykle używane dla prezentacji wideo, ponieważ wyświetlają płynniejszy i delikatniejszy obraz, podczas gdy projektory LCD z reguły świecą jaśniej, ich kontrast jest mniejszy, a obraz delikatnie ostrzejszy. Są to projektory nadające się bardzo dobrze do szczegółowych prezentacji. Aby dowiedzieć się więcej na temat obu technologii, radzimy sięgnąć do poradnika za tydzień. Dodatkowo warto przyjrzeć się technologii SXRD. SXRD, czyli Silicon X-tal Reflective Display. To zaawansowana technologia projektorów kina domowego,
wykorzystująca specjalne mikrowyświetlacze, by zapewnić bardziej szczegółowy i czysty obraz. Panele SXRD zapewniają krótki czas reakcji, idealny w przypadku filmów i gier. To ta sama technologia, która jest stosowana w cyfrowych projektorach kinowych firmy Sony, tj. VPL-HW55ES i VPL-VW500ES (oba projektory dostępne w ofercie projektory.pro).

Współczynnik kontrastu
Jest to współczynnik określający różnicę pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym punktem. Im wyższy, tym wyświetlany obraz będzie charakteryzował się większą głębią kolorów i ciemniejszą czernią. Im wyższy kontrast, tym lepszy uzyskamy obraz, szczególnie w przypadku niezaciemnionego pomieszczenia.

Wejścia i wyjścia
Jeżeli planujemy używać wielu sygnałów wejściowych, np. komputer i dodatkowo odtwarzacz BLU-RAY/DVD, to zalecane jest wybranie urządzenia posiadającego więcej niż jedno gniazdo wejścia sygnału. W dzisiejszych projektorach bardzo popularne już jest stosowanie 2 wejść HDMI i dodatkowo wejścia D- SUB.

Gwarancja
Każdy producent ma z reguły inną politykę gwarancyjną. Standardem są gwarancje 24-miesięczne, jednak niektórzy producenci stosują także gwarancje 36-miesięcznie. Należy zwrócić również uwagę na gwarancję na lampę, gdyż zazwyczaj nie pokrywa się ona z gwarancją na całe urządzenie, a lampa jest najczęściej psującym się elementem. Istotnym elementem jest opcja typu door-to-door, co oznacza, że w przypadku usterki producent wyśle do nas kuriera, który zawiezie sprzęt do naprawy.

Żywotność lampy i cena
W zależności od wykorzystania projektora, lampa będzie musiała być wymieniana co kilka miesięcy lub co kilka lat. Powoli standardem stają się projektory, których lampy są w stanie działać 5000godzin, aczkolwiek są na rynku urządzenia, których lampy są zdecydowanie mniej żywotne. Ceny lamp oscylują w granicy 1200zł, dlatego warto przyjrzeć się żywotności lampy i jej cenie, zanim podejmiemy decyzję o kupnie projektora.

Głośność pracy
Hałas z reguły generowany jest przez wentylatory i układy chłodzenia projektorów. Większość z urządzeń nie jest głośniejsza od zwykłego komputera PC, natomiast niektóre są szczególnie ciche, emitując nie więcej niż 25dB. Jest to ważny czynnik dla projektorów wykorzystywanych jako kino domowe, gdyż hałas wentylatorów może być niekiedy uciążliwy i rozpraszający.

Czas pracy
Najczęściej projektory, mimo wysokich jasności, nie muszą pracować na maksymalnych obrotach. W zależności od poziomu zaciemnienia pomieszczenia, w którym odbywa się prezentacja, zaleca się używanie trybu ekonomicznego. Zwiększa to bowiem wydajność projektora i przedłuża żywotność lampy.

Korekta keystone i Lens Shift
Śmiało można stwierdzić, że każdy projektor posiada cyfrową poprawę obrazu – keystone. Korekcja taka ma swoje wady i zalety. Zaleta jest to, że możemy umocować projektor pod rożnym kątem nachylenia i w zależności od jego położenia „wyprostować obraz”. Do wad zaliczymy jednak sposób, w jaki dochodzi do „poprawy” obrazu. Poprawa keystone działa „na żywo”. Oznacza to, że każda klatka wyświetlana przez projektor przechodzi przez obróbkę cyfrową, skalowanie. Negatywnie wpłynie to na jakość wyświetlanego obrazu, szczególnie przy projektorach FullHD. Przy bardziej profesjonalnych projektorach producenci stosują tzw. Lens Shift.

Lens Shift to fizyczne przesunięcie obiektywu, np. w pionie i poziomie lub w samym pionie. Dzięki temu zamiast podwieszać projektor w połowie szerokości ekranu, możemy go położyć, np. przy ścianie lub pod stolikiem, z boku. Wystarczy odpowiednio ustawić Lens Shift. W dużym skrócie, jeśli projektor posiada Lens Shift, wyświetlany obraz możemy przesunąć np. 30 cm w górę i 20 cm w bok i nie wpływa w żadnym stopniu na jakość obrazu.

Przybliżenie optyczne
Przybliżenie optyczne,czyli tzw. zoom. Im większa wartość tego parametru, tym większa swoboda w doborze odległości projekcji. Jeśli poziom zoomu równy jest x 2.0, oznacza to, ze z odległości 1,5m i 3m możemy uzyskać obraz dokładnie tych samych rozmiarów. Przybliżenie optyczne nie wpływa na jakość wyświetlanego obrazu. Pamiętajmy jednak, ze im większa odległość projektora do ekranu, tym mniej światła dociera do powierzchni ekranu i obraz jest ciemniejszy. Ustawiajmy projektor możliwie najbliżej, a ewentualnej korekcji jasności dokonujmy ustawieniami projektora.

Port USB
Wiele projektorów ma złącza USB typ A i B. Typ B najczęściej służy do podłączenia wizualizera. W niektórych przypadkach istnieje również możliwość przesyłania sygnału po kablu USB; przepustowość tego złącza nie pozwala na płynne wyświetlanie plików wideo, ale idealnie nadaje się do wyświetlania statycznych prezentacji typu Power Point/Excel. W tym przypadku nie tracimy na jakości obrazu. Złącze USB typ A – często poszukiwane jest przez osoby mobilne. Ma dwie główne cechy – najczęściej służy jako USB reader, czyli do odczytywania plików z przenośnych urządzeń gromadzących dane, jak pendrive i dysk zewnętrzny. W rezultacie bez podłączenia komputera możemy wyświetlić proste prezentacje bezpośrednio z pendrive’a. Główne obsługiwane formaty to .jpg, .bmp. Są to najczęściej jedyne formaty plików, jakie można uruchomić z USB. Pliki wideo najczęściej wspierane są przez projektory PICO (małe, LED-owe). W nielicznych przypadkach możemy znaleźć wsparcie dla formatów pakietu OFFICE – warto sprawdzić to w specyfikacji urządzenia. Złącze USB typ A możne również służyć do podłączenia dedykowanego modułu Wi-Fi, który umożliwia prowadzenie prezentacji bez podłączenia kabli. Przepustowość tego złącza jest zbliżona do transferu danych przez złącze USB typ B – statyczne prezentacje zadziałają bez problemu, bez utraty jakości, natomiast z plikami wideo będzie spory problem ze względu na słaby transfer danych. Każdy producent posiada swoje moduły Wi-Fi, nie ma jednego uniwersalnego.

Szybkie chłodzenie i podtrzymanie zasilania
Nieliczne projektory mają funkcję szybkiego chłodzenia lampy. Nie każdy prowadzący prezentację czeka do momentu ochłodzenia układu projektora i po zakończonej prezentacji najczęściej odpinane są wszystkie kable, w tym kabel zasilający. Bez schłodzenia lampy projektor pogorszy swoja wydajność i żywotność. Zanik napięcia w projektorze bez funkcji szybkiego chłodzenia może całkowicie zniszczyć lampę – nie podlega to roszczeniom gwarancyjnym. Przed zakupem dodatkowo warto sprawdzić, czy projektor ma w zestawie torbę, wbudowana zasłonę obiektywu, pilota ze wskaźnikiem laserowym.